FILM FABUŁA

Filmotwórnia wyprodukowała debiut fabularny Darka Gajewskiego pt. "AlaRm". Film zdobył główną nagrodę Wielki Bursztyn na festiwalu debiutów w Koszalinie w 2002 roku.
Jak powstał film "ala Rm" opowiada Dariusz Gajewski

SCENA 1. BARDZO PÓŻNA NOC. WNĘTRZE. WROCŁAW. 1999 r.
Bar. Poznaję wysoką blondynkę, która opowiada z zapałem o niemieckiej sztuce pod tytułem "Lederfresse". Dziewczyna okazuje się być aktorką. Nazywa się Edyta Łukaszewska. Daje mi sztukę do przeczytania. Zaczyna świtać. Kiedy wychodzimy z baru mojego kolegę Bartka aresztuje policja. Spędził w areszcie półtorej doby, nigdy nie dowiedział się o co chodziło.

SCENA 2. WARSZAWA. 2 XII 1999, w przeddzień moich urodzin. Godzina 19. WNĘTRZE. Teatr Dramatyczny w Pałacu Kultury
Odbywa się premiera przedstawienia "Skórzana Maska" Helmuta Kraussera. Nabita do granic możliwości Mała Scena. Duszno. Oglądam przedstawienie z kabiny dźwiękowca. Ogromne przeżycie: przedstawienie zaczyna żyć. Nie udało mi się wyjść do oklasków bo zaplątałem się w kable w kabinie dźwiękowca. To był mój pierwszy raz w teatrze.

Występują- Sławek Grzymkowski, Edyta Łukaszewska.
Scenografia - Beata Nyczaj.
Muzyka - Mołr Drammaz.
Światło - Wojtek Szepel.
Produkcja - Herakliusz Lubomirski. Stowarzyszenie KINOTEATR.
Pomogli - Instytut Goethego, Practiker, Jan Jungst.
Reżyseria - Darek Gajewski.

Odbyło się 60 przedstawień w Teatrze Dramatycznym.

SCENA 3. WNĘTRZE. WARSZAWA. Biuro Filmotwórni. Godzina 16. 15 początek marca 2001.
Pijąc herbatę plujkę, decydujemy z Leszkiem Molskim i Jackiem Taszakowskim, że rozpoczynamy zdjęcia do filmu na podstawie "Lederfresse". Założenie: spróbujemy zrobić film bez żadnych pieniędzy. Jeszcze nie wiemy czy jest to możliwe Ustalamy termin zdjęć: za miesiąc od tej chwili.

SCENA 4. NOC. Wanna na Żoliborzu - JAZDA NA DRUGĄ STRONĘ WISŁY - ul. Inżynierska.
O 11 w nocy dzwoni telefon. Rano zaczynamy zdjęcia. Paweł Althamer, scenograf, chce zmienić miejsce zdjęć. Jedziemy tam. Zupełnie puste, ogromne wnętrze o pięknych oknach. Paweł mówi, że może SPRÓBOWAĆ zbudować scenografię. Dlaczego mu uwierzyłem? Nie wiem. Następnego dnia pierwsza dekoracja była gotowa do zdjęć. To była sypialnia.

SCENA 5. WNĘTRZE. WARSZAWA Ul. Inżynierska. KWIECIEŃ. 10 rano.
Pierwszy dzień zdjęciowy. Na planie pracuje 25 osób. Wszyscy pracuja bez pieniedzy. Próbujemy z Wojtkiem Szepelem (operatorem) opanowac chaos. Jeszcze się nie udaje.

SCENA 6. WNĘTRZE. WARSZAWA Ul. Inżynierska. KWIECIEŃ. Godzina 18.
Drugi dzień zdjęciowy. Na planie wciaz 25 osób. Nikt nie uciekl. Chaos opanowany. Wszyscy wiedza juz co maja robic. I pracuja!
Od drugiego dnia zdjęć nie wracam na Żolibórz. Szkoda czasu na dojazdy. Śpię w dekoracjach. Mam bardzo wygodne łóżko.

SCENA 7. WARSZAWA Ul. Inżynierska. KWIECIEŃ.
Obok naszego planu w okolicach Stalowej, w tym samym czasie, Polański kręcił "Pianistę" w cudownych, ogromnych scenografiach. Lech Mackiewicz, który tam kończył zdjęcia o 19, przychodził do nas o 19.15 i zostawał do rana. W "ala Rm" gra Negocjatora.
Dzięki Polańskiemu Prażanie nie zwracali uwagi na naszą malutką ekipę.

SCENA 8. WARSZAWA Ul. Inżynierska. KWIECIEŃ.
Dzisiaj mamy 20 godzinne zdjęcia. Zaczynamy od sceny "Sąsiad w kosmosie", kończymy na największej scenie "Policja pod oknem". Ania, kierowniczka produkcji, nakłoniła policję warszawską do współpracy. Ma przyjechać 30 policjantów i pięć samochodów. Przyjadą?
Bez nich historia traci sens. Przyjechali! Policja jest prawdziwym przyjacielem artystów! Skończyliśmy zdjęcia o 6 rano. Idziemy na spacer po Stalowej z Wojtkiem Szepelem. Dwóch starszych panów stoi na środku wielkiego placu zabaw. Chwieją się na wietrze. Oni rozmyślają w którą stronę iść. My idziemy spać.

SCENA 9. WARSZAWA Ul. Inżynierska. KWIECIEŃ. NOC.
Robimy długie próby do przedostatniej sceny. Wszyscy już bardzo zmęczeni. Tylko aktorom wychodzi to na dobre. Skończyła się kawa. Darek Zbytniewski, właściciel światła, przynosi karton kawy i isostaru. Został mu w samochodzie po jakiejś reklamówce. Kończymy nad ranem. Żegnamy się na parę godzin w cudownych nastrojach.

SCENA 10. WARSZAWA Ul. Inżynierska. KWIECIEŃ. NOC.
Kolejna noc.
Cała ekipa bardzo zmęczona. Dlaczego wszyscy chcą tak ciężko pracować bez pieniędzy?

SCENA 11. WARSZAWA Ul. Inżynierska. KWIECIEŃ DZIEŃ I NOC.
Ostatni dzień zdjęć 5 rano.
Mamy do zrobienia jeszcze jedną scenę. W całej dzielnicy elektrownia wyłącza prąd. Gasną nasze lampy. Ania Chojnacka, kierowniczka produkcji, dzwoni i dowiaduje się, że prąd włączą o 9. Nie możemy kręcić bez lamp. Nie możemy czekać, bo Wojtek Szepel o 9.30 leci do Berlina robić następny film. Kończymy zdjęcia. Trwały 18 dni i nocy.

SCENA 12. WARSZAWA.Ul. Górnośląska. 4 rano. 16 IX 2002. U mnie w kuchni.
Patrzę: mam przed sobą kasetę beta ze skończonym filmem. Efekt półtorarocznej pracy ZAMYKAM w małym, plastikowym pudełku.

c.d.n.

wystąpili

SŁAWOMIR GRZYMKOWSKI - ON

ELŻBIETA KOMOROWSKA - ONA

LECH MACKIEWICZ - NEGOCJATOR

SŁAWOMIR ORZECHOWSKI - SĄSIAD

AGNIESZKA GROCHOWSKA - DZIEWCZYNA Z ULICY

PIOTR GRABOWSKI - POLICJANT

MONIKA GROCHOWSKA - KOLEŻANKA

i inni.

scenografia
PAWEŁ ALTHAMER
asystent scenografa
MARCIN ALTHAMER

zdjęcia
WOJCIECH SZEPEL
współpraca
BARTOSZ BLASZKE

zdjęcia second-unit
ROMUALD LEWANDOWSKI

montaż
KRZYSZTOF BOCHENEK

realizacja dźwięku
JERZY MURAWSKI
mikrofoniarz
MICHAŁ KOZŁOWSKI

montaż dźwięku i muzyki
TOMASZ SIKORA
Mateusz Adamczyk

charakteryzacja
PAULA CELIŃSKA

mistrz oświetlenia
DARIUSZ ZBYTNIEWSKI

oświetlacz
KRZYSZTOF LENARTOWSKI

dyżurny planu
MARCIN TEPEREK

współpraca reżyserska
JORGE HERNANDEZ

DARIUSZ PARCZEWSKI
MONIKA GROCHOWSKA
oraz

VENUS APOLLIŃSKA

Muzyka
JACEK GRUDZIEŃ

W wykonaniu
Dawid Lubowicz
Magda Kuźmińska
Magda Małecka
Adam Misiak

Nagranie
Paweł Łuczak

Mastering
Tomasz Pokrzywiński

W filmie wykorzystano utwory

PAWEŁ MYKIETYN
"Książe Niezłomny"

KORMORANY
"Krół Lear"

MILO KURTIS i DRUM FREAKS
"Iguana"
"Tybet"
"Tamara"
"Taniec wojowników"

oraz

ASTOR PIAZZOLA
"Contramilonga a la Funerala"

SCHUBERT
"Kwartet D minor, D810 (Śmierć i dziewczyna)"

FRANZ SCHMIDT
"Symfonia nr.4 C major"

JEAN-PHILIPPE RAMEAU
"Castor & Pollux"

kierownik produkcji
ANNA CHOJNACKA

producenci
FILMOTWÓRNIA
LESZEK MOLSKI
JACEK TASZAKOWSKI

NO BUDGET COMPANY
KINOTEATr

Realizatorzy dziękują

Komendzie Stołecznej Policji i Dariuszowi Janasowi
Komendzie Straży Pożarnej w Warszawie
Lechowi Malinkiewiczowi
K.i W.BUD i Krzysztofowi Boosowi
Maćkowi Miechowiczowi
MEDIA MARKT
Dariuszowi Jasionkiewiczowi
Hurtowni Kirys
Magicznemu Światu
Szpilce i Konradowi Brodowskiemu
Soma i Aleksander King
Beverly Hills Video
Katarzynie Cyran
Rafałowi Krzyczkowskiemu
Małgorzacie Chojnackiej
Januszowi Trocińskiemu
Maciejowi Chmielowi
Pawłowi Steczkowskiemu

OGROMNE PODZIĘKOWANIA DLA WSZYSTKICH!

DARIUSZ GAJEWSKI

foto copyright by Paweł Rosłon

ocki Radosław